Uutiset

Tapahtumien Hubi viimeisessä pilottihaussa tapahtumamarkkinointia opiskelijoille ja uudenlaisia tapahtumakonsepteja

Tapahtumien Hubi -hankkeen kolmas ja viimeinen pilottikierros houkutti ideoita markkinointiyhteistyöstä ja uudenlaisista tapahtumakonsepteista. Toteutettaviksi hyväksyttiin parhaiten tarjouskilpailun kriteerit täyttävät neljä ideaa, jotka toteutetaan hankkeen ostopalveluina. Tarjouksia tuli yhteensä kahdeksan. Yhteensä tarjouksia hyväksyttiin 12 000 euron arvosta.

 

Uutena pilottina toteutetaan Oulun yliopiston ylioppilaskunnan järjestämä Tapahtumamessut opiskelijoille suunnatun Vulcanalian järjestömessujen yhteydessä Oulun yliopiston Tellus Innovation Arenalla syyskuussa 2018 (3000 €). Markkinointiyhteistyöhön kohdennettu pilotti toteutetaan myös tänä viikonloppuna järjestettävillä Haapavesi Folkeilla, kun festivaali tekee tapahtumayhteistyötä Haapaveden Yrittäjien kanssa (4000 €). Uudenlaisia tapahtumakonsepteja pääsevät testaamaan elokuussa järjestettävä Oulun Musiikkivideofestivaalit ja maaliskuinen Oulun Musiikkijuhlat. Musiikkivideofestivaalit järjestää kansainvälisen VJ-tapaamisen (2000 €) ja Musiikkijuhlat konseptoi koti- ja taidegalleriakonserttien sarjan (3000 €). Kolmivuotisen hankkeen aikana pilotteihin on käytetty yhteensä 46 300 euroa.

 

Aiemmin varmistuneista piloteista toteutuu vielä vuonna 2018 uusi yhteistuotantomallin kokeilu, jonka avulla Oulun Muusajuhlat tuo ensimmäistä kertaa festivaalille kansainvälisiä kirjailijavieraita: Oulussa vieraille elokuussa skandinaavisen rikoskirjallisuuden huippunimiä Arne Dahl Ruotsista ja Michael Katz Krefeld Tanskasta. Lisäksi hailuotolainen Bättre Folk kehittää matkailullista majoitustyökalua ensi vuoden festivaalia varten ja marraskuussa Oulun Sarjakuvafestivaalit järjestää ensimmäisenä Suomessa sarjakuva-alan pitchaus-tapahtuman, jossa tekijät voivat esitellä ideoitaan suoraan kustantajille.

 

Kehittämispilotit toteutetaan ostopalveluina, ja niiden tulee edistää kulttuurisponsorointia, uusia tuotanto- ja rahoitusmalleja tai tapahtumamarkkinointia. Pilottien avulla on pystytty antamaan tapahtumaorganisaatioille mahdollisuus perinteisistä toimintamalleista poikkeaviin avauksiin toimialallaan. Toteutuneista piloteista esimerkkinä on kahden kansainvälisesti tunnetuimman oululaistapahtuman Ilmakitaransoiton MM-kisojen ja Polar Bear Pitchingin yhteinen kansainvälisille markkinoille suunnattu markkinointivideo, joka julkaistiin pari viikkoa sitten osoitteessa.

Takaisin